У світлих струменях кузбасівських річок

Вода в річці була чистою і прозорою, що біжить з великою швидкістю вниз, по дуже слизьких каменях Вода в річці була чистою і прозорою, що біжить з великою швидкістю вниз, по дуже слизьких каменях   фото автора   Є в нашому риболовецькому колективі рибалка Володя

фото автора

Є в нашому риболовецькому колективі рибалка Володя. Він народився в Кемеровській області, там перший раз взяв у руки вудку, багато подорожував по місцевим лісам і водойм. Його розповіді мене зацікавили, і, сидячи ввечері біля багаття, на першому нашому весняному виїзді в Тверську область, ми вирішили удвох відвідати місто Новокузнецьк і порибалити на притоках річки Томь.

Вдалий випадок підвернувся: Володін друг Олександр, який мешкає в місті Металург і сталеварів, весь вільний час проводить в поїздках і походах по тайгових річках і знає ці місця як свої п'ять пальців. Водна система краю дуже багата. Безліч річок є гірськими, в тому числі і Томь, яка починає свій біг високо в горах, а тільки потім вливається на рівнину. Всі її праві притоки також швидкі і порожисті, а деякі річки досить чисті. По весні в верхів'ях починається хід різної риби. Це ялець, харіус, таймень, а восени в притоки Томі піднімається нельма. Риба залишається в річках до кінця жовтня і при появі перших заморозків починає скочуватися назад. В цей час велика кількість любителів риболовлі приїжджають на річку пополювати за харіусом.

Разом з Володею вирішили вилетіти рейсом до міста Кемерово, це було трохи дешевше, ніж летіти до Новокузнецька. В аеропорту нас зустрів родич мого друга Сергій, і на легковій машині ми вирушили в Кузню.

Зробивши невелику екскурсію по місту і закупивши продукти для походу, ми зателефонували Олександру і домовилися про місце і час збору. Виїзд був призначений в другій половині дня. Саша зустрічав нас вже біля свого бойового коня. Машина КамАЗ стояла під парами і чекала своїх сідоків. Компанію нашому колективу склав батько Олександра Микола Петрович. Йому сімдесят років, він міцний у фізичному плані людина, яка любить свій рідний край, природу і рибалку.

Отже, в путь. У зв'язку з пізнім виїздом, ми вирішили добиратися до місця риболовлі з однією ночівлею. До невеликому селі Осинове Плёсо доїхали за цілком нормальною дорогою. Тут нам потрібно було придбати ліцензії на право риболовлі. Вартість цього документа сто рублів на людину в день.

І ось перші труднощі, річка Верхня Терсь. На карті показаний міст, насправді від нього залишилися тільки опори. Після дощу водний потік річки залив прибережні кущі, протягом посилилося в кілька разів, так що подолання цієї перешкоди ускладнилося. Але наш провідник прекрасно знає свою справу. Поставивши машину в положення кабіною проти течії під невеликим кутом до берега, він в'їхав в річку. Водний потік, опираючись техніці, все ж дозволяє подолати перешкоду з невеликими втратами для автомобіля. Пройшовши першу річку, продовжуємо поїздку далі. І ось нарешті з-за повороту здалася мета нашої поїздки - річка Нижня Терсь.

І ось нарешті з-за повороту здалася мета нашої поїздки - річка Нижня Терсь

Ближче до осені прибережне тайгове рідколісся рясніє різноманітними грибами, але треба точно знати, які з них їстівні. фото автора

На швидку руку перекусивши бутербродами, всі вийшли на першу риболовлю. Я не став ловити поруч з хлопцями, а відійшов вниз по річці до невеликій ямці, яка утворилася уздовж берега. Перші закиди і відразу - клювання. Кілька невеликих харіусов попалися на дрібну вертушку. Поставив блешню № 3, і відразу на гачок зачепилася риба побільше. Два ленка стали трофеями, найбільший важив 700 грамів. На цьому вирішую завершити перший день лову, позначається далека дорога.

На наступний день у нас з Володею був план дій, який запропонував Олександр. Він вирішує відвезти нас вгору по річці на машині на п'ять кілометрів, а сам переїжджає від попереднього місця стоянки вниз на таку ж відстань.

Отже, ми проїхали ці п'ять кілометрів і залишилися одні на галечному березі річки. Погода не балувала, все небо було затягнуте хмарами, при цьому дув сильний вітер, котрий залишав надію, що дощик скоро завершиться. Незабаром виглянуло сонце, радуючи теплом, але і дощ не забував відчувати наші плащі та рюкзаки на міцність.

З собою в цю поїздку я не брав вейдерси, обмежився болотними чобітьми, це ускладнювало моє рух по річці, що піднялася після дощів на полметра.А що ж по рибі: вона клювала і непогано, але знову це невеликий харіус, найбільший триста грамів, попалося кілька Лєнков, цих риб можна було знайти під хорошими завалами і вимитими під ними ямами. Вранці, прокинувшись від першого променя сонця, що увірвався в намет, ми побачили, що навколо нашої стоянки зростає черемша, це дуже корисна рослина, що нагадує за смаковими якостями часник, дуже цінується місцевим населенням, заготовляють його про запас за допомогою солі і сушки.

Погода в цей день покращилася, і хоча зрідка гриміли грози з сильними зливами, сонце все сильніше пригрівало землю. Це в свою чергу зробило рибу ще обережніше, харіус розташовувався в тих місцях, де від дерева або скелі падала тінь на воду, ось в таких закутках і чекав свою здобич сріблястий красень. В одному з місць сильний струмінь підмила берег, а над водою звисали гілки верби, які добре приховували від сонця досить пристойну яму.

фото автора

Оцінивши це місце як перспективне, я поставив невеликий, потопаючий воблер з яскраво-оранжевим забарвленням і почав перевіряти кожну ділянку ями. Клювань довго не було, але почуття не підвело, несподівано хтось різко зупинив приманку, в цей момент я зрозумів, що це таймень, але риба була досить скромних розмірів, важила вона близько одного кілограма. Обережно знявши з гачка бідолаху, випустив його в тихе місце річки: це зроблено для того, щоб таймень зміг ще якийсь час відпочити від боротьби з рибалкою, а потім відплисти в своє місце на струмені.

Через три години руху я і Володя вийшли до табору, де знаходилися Олександр і його батько. Занадто втомлені і вимоклі від минулого дощу вирішили залишок дня провести біля багаття за чаєм з смородинового листа.

Вранці наступного дня, добре виспавшись, вирішили не поспішати з риболовлею. Але в цей день рибалка була середньої результативності. На воблер попалася щука вагою більше кілограма, яка викликала фурор в таборі: справа в тому, що зубаста тут рідкісний гість. А так у всіх нас в уловах був присутній харіус.

На вечерю були представлені страви, приготовані з харіуса в смаженому і сирому вигляді, а невелика кількість міцного напою під назвою віскі перетворило вечір в казку на природі.

Неспішне пробудження розтягнулося на годину: хто раніше, хто пізніше ми покинули спальні місця в машині і почали приймати крижані ванни, пірнаючи в швидку річку.

Як і в минулий день, риболовлю все почали після обіду, тільки цього разу я вибрав маршрут вниз по річці. Пройшовши близько кілометра, мені вдалося виявити довгу і широку яму. Почав її обловлювати, потихеньку зміщуючись вниз, тут і сталася перша клювання, риба зійшла, через хвилину ще одна рибка спокусилися на блесенку. Після невеликого опору на берег витягли ленок на 600 грамів. Більше на цьому місці клювань не було, і я пішов далі.

Більше на цьому місці клювань не було, і я пішов далі

Путівка дає право залишати собі тільки харіуса. Всіх інших лососевих риб необхідно відпускати, не травмуючи. фото автора

Пройшовши приблизно таку ж відстань, побачивши відмінний плесо з темно-блакитною водою, вирішив поставити невеличкий твістер з грузиком в 15 грамів. Але клювання не було. Позначивши для себе місце лову, продовжив ловлю на оберталку третього номера, але клювань не було. Трохи далі за течією був помітний протяжний перекат. Я вирішив перейти на інший бік річки, а ловлю почав з підкидання дрібної вертушки до протилежного берега. Риба стала брати відразу, на першій проводці, це був харіус, він розташувався під нависає над водою травою. Його клювання відрізнялася різкістю, при цьому його не кожен раз виходило підсікати. Риба потрапляє не велика, 200-400 грамів, але при виведенні приносила багато задоволення.

[Mkref = 3468]

Далі я вирішив спробувати щастя в затриманні більшої видобутку, сподіваючись, що клюне таймень. Для цього довелося оснастити спінінг воблером оранжевого кольору довжиною п'ять сантиметрів. Ведучи воблер невеликими поштовхами, я відчув різкий ривок і відразу зробив несильно підсічку. Риба відразу зробила кидок в зворотну сторону, і в перший момент мені здалося, що це таймень, але подальша боротьба виявила в цьому борця ленка. Потримавши рибу кілька секунд на струмені і витримавши її ривки до кущів, я вивів кілограмового леопарда до берега. Красень!

Наступного ранку звуки будильника змусили відірвати голову від подушки. Тихо вийшовши з кунга машини і поснідавши смаженими харіус, я висунувся до вчорашньої точці. При перших закидах почали траплятися харіуси, а також села пара Лєнков. Річка в цих місцях ділиться на протоки, і мені доводилося вибирати саму багатоводну і глибоку, тільки в ній і перебувала риба. Вирішую ще трохи затриматися на цьому місці, і не дарма - черговий кидок приманки приносить клювання. Правда, риба поводиться по-іншому. Вона вперто тягне в бік. Але боротьба не була довгою, ліпший таймень важив трохи більше кілограма, його я випустив назад.

Черговий день було вирішено присвятити нижньому ділянці річки. Олександр розповів нам, що біля річки знаходяться красиві мармурові скелі різного кольору. До місця риболовлі доїхали за півгодини. Скелі білого, чорного і жовтого кольору впритул підходили до річки, а під ними була досить значна яма глибиною три метри. Природно, я не міг пропустити таке місце. Зайнявши позицію трохи вище виру, став методично перевіряти кожну перспективну точку. В першу чергу себе проявив харіус, що стояв майже у кожного місця, де струмінь подає йому корм, він різким кидком атакував пропливають повз нього приманку. Правда, з десяти клювань вдавалося взяти в руки лише пару рибок по 150 грамів. Підходжу до ями. Не роблячи різких помахів, посилаю блешню в воду, чекаю, коли вона опуститься на дно, і починаю крутити рукоять котушки. Як тільки блешня відірвалася від дна, відбулося клювання. Це ленок, звичайний танець плямистого бійця, і він уже лежить на каменях в невеликій ямці. Відпустивши рибу, продовжую ловити. Ще одна клювання, це невеликий таймень притиснув приманку на дно. Знявши з рибою кілька відеокадрів, відпускаю її в воду. Деякий час продовжую ловити на колишньому місці, виходить добути ще одного ленка.

Весь день ми з Володею повільно просувалися пішки вгору по річці до табору. Саша і його батько поїхали до обіду, залишивши нам в повне розпорядження цю ділянку річки. Сюрпризів більше не було, до вечора шалено клював харіус. Взявши трохи риби для вечірньої юшки, ми повернулися до нашої стоянці.

Ще пару днів ми насолоджувалися тутешньою природою, рибалили. Річка справно дарувала харіуса, зрідка попадався ленок. Все колись завершується, і це подорож підійшла до кінця. Які висновки можна зробити про цю ріку? Загалом, це відмінний полігон для лову нахлистом, сподіватися на трофейних Лєнков і тайменів не доводиться. Звичайно, у кого-то проскакують в уловах Краснопьоров красені кілограмів на шість, але це виключення з місцевих правил.

Сергій Кузін 2 вересня 2011 о 15:57

Які висновки можна зробити про цю ріку?