Норвегія і привид Данії. Докладна розповідь про подорож

23 січня 2015 р 0:56 Норвегія Липень 2014

Моя поїздка відбулася в липні 2014 року через Санкт-Петербурга. Я подорожувала одна, користуючись поїздами, автобусами і поромами. Сподіваюся, моя розповідь стане в нагоді тим, хто мріє побачити Норвегію, але з якихось причин не хоче або не може їхати на машині або орендувати її на місці. До розповіді я додала інформацію про основні витрати на подорож по днях (що гріха таїти, в поїздці по Норвегії гроші - це часто питання номер один). Моя поїздка відбулася в липні 2014 року через Санкт-Петербурга

планування поїздки

Я давно хотіла побувати на знаменитому мисі Скаген в Данії, де Балтійське море з'єднується з Північним, тому зворотний шлях планувала через Данію і Швецію. У підсумку придбала авіаквитки Санкт-Петербург-Осло у Norwegian airlines і Гетеборг-Рига-Санкт-Петербург у Air Baltic. Забігаючи вперед, скажу, що мої плани відвідати Скаген з тріском провалилися, але про це в кінці розповіді. Отже, квитки на руках, і у мене є 9 днів на подорож. Я почала з сайту visitnorway.com. Там можна скачати брошури для туристів російською мовою. На мій погляд, найкорисніша з усіх - Путівник по фіордах. По-перше, в ньому є розділ з автомобільними маршрутами різної тривалості, якими зручно користуватися при плануванні поїздки (автобуси ж їздять по тим же дорогах). По-друге, в розділі «Жовті сторінки» повно інформації про поромних і автобусних компаніях, місцевих екскурсійних бюро і місцях ночівлі, яких немає в популярних системах бронювання. Я безкоштовно отримала всі ці брошури і докладну карту країни в друкованому вигляді в Раді з туризму Норвегії в Санкт-Петербурзі (адреса є на сайті), так зручніше. Через два дні, проведених мною у комп'ютера і в обнімку з брошурами, у мене був готовий маршрут.

День перший. Осло.

У норвежців дуже зручні і недорогі авіарейси з Санкт-Петербурга. Виліт о 14 годині, і рівно в стільки ж з урахуванням різниці в часі я була в аеропорту Осло. До міста треба добиратися на регіональному поїзді до станції Oslo S. Квиток можна купити в автоматі при вході на станцію. Є ще поїзд Flytoget, але він набагато дорожче, а економія за часом складе всього близько 20 хвилин.

Я зупинилася в готелі Citybox Oslo, бронювала на booking.com. Готель знаходиться в центрі, недалеко від вокзалу, що дуже зручно для піших прогулянок по місту. В готелі стійки реєстрації, працює термінал, який приймає оплату карткою, видає ключі і квитанцію. Поруч з ліфтом лежать безкоштовні туристичні карти міста. Сніданку в готелі, але на першому поверсі є міні-кухня з чайником, мікрохвильовкою і автоматом з сендвічами і салатами.

До вечора я встигла прогулятися по центру міста, щоб визначитися з планами на наступний день.

Витрати: авіапереліт - 101 євро, поїзд - 90 крон, готель - 550 крон за одномісний номер.

День другий. Осло-Ондалснес.

Вранці я насамперед дійшла до Парку скульптур Вігеланда. Відвідувати цей парк краще саме рано вранці, тому що пізніше туди приїжджають екскурсійні групи, через які підійти до скульптур стає вже проблематично.

Музей Вігеланна.

Потім був Королівський палац і фортеця Акерсхус.

Вид на фортецю Акерсхус з набережної.

Повернувшись в готель і забравши речі, я провела решту 2 години до поїзда, гуляючи по Карл-Юханс-гате і оглядаючи прилеглі до неї пам'ятки.

О 14 годині на мене чекав поїзд до Ондалснес. Відправлення з того ж центрального вокзалу, куди прибуває поїзд з аеропорту. Квиток на поїзд я купувала на сайті nsb.no. Оплата відбувається картою, після чого квитки можна завантажити з сайту, а далі або роздрукувати, або зберегти в смартфоні і пред'явити контролеру прямо на екрані. Про квитки на потяги потрібно знати наступне: якщо ви хочете заощадити, обов'язково купуйте їх заздалегідь. У норвезьких залізниць майже на всіх напрямках діє так звана Minipris. Квитки неповоротні, але різниця в ціні приблизно в 2,5 рази. Я купувала свої квитки десь за місяць.

Поїздка займає близько 6 годин з пересадкою в Домбос. Сама дорога досить мальовнича, але ось найцікавіше починається якраз після пересадки в Домбос, коли поїзд проїжджає уздовж Тролльвегген (Стіни тролів) зовсім поруч з численними маленькими водоспадами, а також по знаменитому кам'яному залізничному мосту Кюллінгбрю. Стіна тролів зліва по ходу руху поїзда, так що при покупці квитка вибирайте на ділянці Домбос-Ондалснес відповідне місце, щоб все розглянути.

На нічліг я зупинилася в Andalsnes Hostel. Тут відразу зазначу, що всі хостели для цієї поїздки я бронювала через сайт hihostels.no. Ще зазначу, що у всіх хостелах в вартість проживання було включено сніданок, що взагалі-то цього виду розміщення не властиво. Сам хостел являє собою кілька двоповерхових дерев'яних будівель. Мені дісталася маленька кімната не в головній будівлі з двоярусною ліжком. З одного боку, в кімнаті реально не розвернутися, і там можна тільки спати, а з іншого - якщо ви подорожуєте удвох, то у вас виходить практично окремий номер. Туалети і душові на цокольному поверсі, і їх достатньо, ніяких черг я не помітила. У головній будівлі є хол з каміном, кріслами і Wi-Fi. У Andalsnes Hostel є один великий плюс - відразу після сніданку від нього відходить рейсовий автобус № 220, але про це вже в дні третьому.

Витрати: квиток на поїзд - 299 крон, нічліг в хостелі - 305 крон за ліжко.

День третій. Дорога тролів і Гейрангер Фіорд.

О 8.20 я сіла на рейсовий автобус № 220, який, як я вже написала, відправляється прямо від дверей хостелу, що дуже зручно, так як не потрібно після сніданку поспішати на автостанцію. Автостанція знаходиться там же, де і залізничний вокзал, і на неї автобус теж заїжджає після відправлення від хостелу (це інформація для тих, хто захоче зупинитися в Ондалснес в іншому місці). Сам автобусний маршрут примітний тим, що йде через знамениту Дорогу тролів. Розклад і ціни можна подивитися на сайті frammr.no. Квиток я купувала у водія при посадці (при покупці заздалегідь на сайті було б дешевше). До речі, в Норвегії дуже поширена оплата банківськими картами, і в кожному міжміському автобусі є термінал для прийому карт.

Отже, Дорога тролів. Автобус хоч і рейсовий, але проходить по туристичному маршруту, а тому водій в дорозі робить дві нетривалі зупинки до вершини, щоб пасажири могли вийти і зробити фотографії, і одну зупинку побільше на головній оглядовому майданчику, де є кафе і сувенірні магазини, ну і туалети , зрозуміло. Мені з погодою не пощастило - було похмуро. Поки ми піднімалися, внизу можна було спостерігати знаменитий серпантин, а ось коли ми досягли вершини, все, що я змогла побачити з оглядового майданчика, це «молоко». Наш водій пожартував так: «We are arriving to place to see, but how you can see, there is nothing to see». Довелося замість фотографій купити в сувенірному магазині кілька листівок.

По дорозі до Гейрангер, у автобуса є одна поромна переправа, коли можна піднятися на верхню палубу порома, подихати морським повітрям і зробити дуже красиві фотографії. Треба сказати, що якщо ви подорожуєте на автобусах по регіону фіордів, то вас чекає багато поромних переправ, і на деяких поромах може заколисати, плюс в автобусі на серпантині - теж, так що, якщо є схильність до закачування, бажано мати при собі відповідні ліки .

Через 3 години шляху я вже була на причалі Гейрангер (автобус робить зупинку і їде далі, але пропустити причал неможливо).

Вид на Гейрангер з Орлиної дороги.

Перед самим прибуттям в селище автобус проїжджає по Орлиної дорозі - ще одному мальовничому гірському серпантину.

Орлина дорога.

З Гейрангер відходить кілька круїзних корабликів по фіорду з поверненням назад, але оскільки мені-то треба було рухатися далі, я вибрала паром до Хеллесюлта (Hellesylt), який проходить по одному з рукавів фьорда. Пором відправляється кожні 1,5 години, розклад і ціни можна подивитися на сайті поромної компанії fjord1.no. Мій паром відправився о 12.30.

Гейрангерфьорд.

Поїздка на поромі займає приблизно 1 годину, під час якої йде розповідь про фьорде на трьох мовах (норвезький, німецьку та англійську).

Ночівля у мене був запланований в Олден, до якого ще треба дістатися на 2-х автобусах: № 250 до Stryn (frammr.no) і далі № 431 до Olden (nor-way.no). Розклад автобусів в Норвегії цілком логічно «прив'язане» до розкладу поромів, так що очікування при зміні транспорту мінімальне: я зійшла з порома, пройшла метрів 200 до автобусної зупинки і через 15 хвилин вже знову була в дорозі. Близько 16-ї години я була в кемпінгу в Олден.

Кемпінг Nesset Fjordcamping (бронювала через booking.com) розташований на березі фьорда прямо біля самої води і складається з окремих дерев'яних будиночків. Найменший - на 3-х чоловік, в такому я і ночувала. У будиночку двох'ярусна ліжко (широка внизу і вузька нагорі), диван, стіл, плитка, холодильник, полку. Все досить затишно, хоча трохи зимно від води, але є масляний радіатор. У господарському блоці є душові і туалети, велика кухня, пральна машина. Прийом гостей гранично простий: на ресепшені залишають ключі з іменами для тих, у кого є бронь, і ключі від вільних будиночків, їх можна брати і заселятися, а ввечері приходить співробітник і приймає оплату.

З Олдена є екскурсія на льодовик на вертольоті, але вона, самою собою, дуже дорога. Крім цього, є безкоштовна карта з пішохідними маршрутами по околицях. Я не ризикнула їх освоювати, побоявшись заблукати.

Витрати: автобус Ондалснес - Гейрангер - 254 крони, паром Гейрангер - Хеллесюлт - 160 крон, автобуси на маршруті Хеллесюлт-Стрюн-Олден - 166 крон, будиночок в кемпінгу - 350 крон.

День четвертий. Берген.

З Олдена в Берген можна доїхати на автобусі № 431 (nor-way.no), квиток - у водія при посадці. Дорога займає майже 6 годин, так що я вибрала найперший рейс о 6.30, благо зупинка була в 50 метрахот кемпінгу. По дорозі - дві поромні переправи, мости, а ще довжелезні тунелі, в загальному, є на що помилуватися.

Прибуття в Берген - о 12.20. Автовокзал в центрі, так що можна відразу відправлятися на огляд міста (безкоштовна карта є в холі). Для початку - рибний ринок. Він дуже схожий на ринок в Гельсінкі, є лотки з сирими морепродуктами, а є намети, де готують і продають рибні страви, навіть меню схоже, тільки ціни, на жаль, набагато вище. Порції великі, можна сміливо брати одну на двох, я половину свого рибного асорті забрала з собою в контейнері на вечерю.

Рибний ринок в Бергені.

Потім - набережна Брюгген і Бергенский замок.

Набережна Брюгген.

І, звичайно, підйом на фунікулері на гору Флейєн.

Вид на Берген з гори Флейєн.

Час, що залишився я просто гуляла по місту, користуючись картою, на якій були відзначені основні визначні пам'ятки.

Центр Бергена.

На ніч я зупинилася в Bergen Montana Hostel. Він розташований на околиці, але автобусна зупинка зовсім поруч, і після бронювання адміністрація надсилає на пошту докладні інструкції про те, як дістатися, до розкладу і картою. Хостел звичайний, в кімнаті на 4-х чоловік 2 двоярусні ліжка, є раковина, сніданок - стандартний шведський стіл. Що мені не сподобалося - так це явно недостатня кількість душових. На поверх їх всього 2, можна, звичайно, зганяти на інший, але і це не гарантує можливості помитися.

Витрати: автобус Олден - Берген - 513 крон, фунікулер - 85 крон, міський автобус до хостелу і назад - 82 крони, нічліг в хостелі - 310 крон за ліжко.

Дні п'ятий і шостий. Ставангер.

Вранці п'ятого дня я вирушила на автобусі в Ставангер. На цьому напрямку працюють кілька автобусних кампаній, наприклад, Nettbuss (netbuss.no), Kystbussen (kystbussen.no). До речі, про квитки на автобуси - ціни на них можуть значно відрізнятися в залежності від часу, протягом якого вони купуються. Але ця інформація якось не сильно афішується, чи що. По крайней мере, коли я планувала поїздку, я не помітила на сайтах автобусних перевізників якихось спеціальних тарифів по типу Minipris на поїздах. І найсильніше різницю в ціні я відчула саме на маршруті Берген-Ставангер. Спочатку я планувала їхати Nettbuss за 269 крон, але за день до поїздки ціна квитка на сайті була вже вище 600 крон, тому я прямо перед від'їздом знайшла на вокзалі інший автобус трохи дешевше і поїхала на ньому.

Від Бергена до Ставангера їхати приблизно 5 годин.

З Бергена в Ставангер. Вид з вікна автобуса.

Вид з дороги вздовж узбережжя фіордів.

З цікавих місць в самому Ставангері - Кафедральний собор, дерев'яні будиночки Старого Міста і Музей нафти.

Набережна в Ставангері.

Ще є дуже незвичайний Музей кільки (знаходиться в Старому Ставангері). У маленькому магазині при музеї продається багато видів цієї риби в сувенірних банках і по цілком приємним для Норвегії цінами. Але, в основному, туристи приїжджають в Ставангер тому, що звідси стартують круїзи по Люсефьорд і екскурсії до Кафедрі проповідника.

Круїзи по Люсефьорд відходять з причалу Skagenkaien. Їх організовують дві компанії - Rodne ( www.rodne.no ) І Norled ( www.norled.no ). Причому у першій є два варіанти екскурсій: тільки круїз або круїз з підйомом на скелю Прекестулен (Кафедра проповідника). Піший підйом на Прекестулен можна цілком організувати і без екскурсійної компанії - пороми до Тау і автобуси з Тау до місця початку підйому до скелі ходять регулярно, а сама стежка відзначена спеціальними знаками. Але це все я знаю не з особистої практики, так як побоялася йти одна, а вибрала тільки круїз по фіорду. Квиток я купила у Norled - він був дешевший на 50 крон. Поїздка триває 3 години, до Прекестулен і назад. При вході на катер видають буклети на 4 мовах (на жаль, російського там немає) з описом всіх пам'яток фьорда, під час круїзу йде голосовий супровід норвезькою, англійською та німецькою мовами.

Вирушаємо в круїз по Люсефьорд.

Ночувала я в готелі Stavanger St. Svithun Vandrerhjem. Це недорогий варіант розміщення, але я б рекомендувала його тільки «товстошкірим» людям, тому що готель є частиною госпіталю, і влітку на майданчик перед входом виходять і виїжджають пацієнти з гіпсом, милицями та іншими речами, що, прямо скажемо, не дуже хочеться бачити під час відпустки. В іншому - досить приємний готель, в холі є невеликий магазинчик з продуктами і гарячими напоями, сніданок включений.

Витрати: автобус Берген - Ставангер - 550 крон, готель (2 ночі) - 790 крон, круїз по Люсефьорд - 400 крон.

Дні сьомий та восьмий. Крістіансанд.

З Ставангера до Крістіансанд я доїхала на поїзді (трохи більше 3 годин). Відразу скажу, що робити в Крістіансанді особливо нічого, все місто можна оглянути години за три. І звичайно ж, тут є рибний ринок.

Рибний ринок в Крістіансанні.

Спочатку я збиралася зупинитися тут всього на 1 ніч, а вранці восьмого дня на поромі відправитися в Данію, де переночувати в Скагене. Але, коли я, вже перебуваючи в Норвегії, зібралася купити квиток на пором Крістіансанд - Хіртсхолс, то з подивом виявила, що ціна поїздки на мій день зросла в 3 рази в порівнянні з тією, що була раніше на сайті поромної компанії, причому для рейсу наступного дня ціна була адекватною. І, оскільки я вже вибивалася з бюджету, я вирішила заощадити і змістити переїзд в Данію на день, а мис Скаген оглянути без зупинки на ніч (тим більше що ночівля в Скагене обійшлася б набагато дорожче, ніж в Крістіансанді). Ех, "не ганявся б ти, піп, за дешевизною», але це вже про дев'ятий день ...

Готель Budget Hotel Kristiansand, в якому я зупинилася на 2 ночі, являє собою складені разом блоки на зразок вагончиків, кожен з яких і є номер готелю. У номері двох'ярусна ліжко, стіл, стілець і душова. На поверсі є обладнана кухня і відкрита веранда зі столиками. З мінусів - немає кондиціонера, влітку спекотно. З плюсів - ціна і близькість до залізничного вокзалу і поромному терміналу (2 хвилини пішки). На booking.com цей готель є, але я бронювала на www.budgethotel.no , Вийшло трохи дешевше.

Витрати: поїзд Ставангер - Крістіансанд - 249 крон, готель - 1000 крон (2 ночі).

День дев'ятий. Пороми і 7 годин в Данії.

Першим ранковим поромом Fjordline (fjordline.com) я відправилася в Хіртсхолс в Данії. Пором йде 2 години 15 хвилин. На поромі є буфет «шведський стіл», магазин безмитної торгівлі та пункт повернення Tax Free по покупкам, зробленим в Норвегії. Готівкою не видають, повернення оформляють на карту (забирають чек і реєструють дані карти). Обіцяли, що гроші прийдуть через 5 днів, але по факту на мою карту вони надійшли тижні через три, коли я про них вже й забула (сума була смішна).

Через ті, что я змістіла Прибуття в Данію на день вперед, у мене Залишайся єдина можлівість побуваті на Скагене и не запізнітіся при цьом на вечірній паром з Фредериксхавне в Гетеборг - доїхаті до Скагена на автобусі, что минає від поромного терміналу Хіртсхолса о 9.30. З урахуванням того, что паром з Норвегии в Хіртсхолс прібуває о 9.00, це булу затія Ризикована, но, в общем-то, Цілком здійсненна. Хрест на моїх планах поставивши водій того самого автобуса. А сталося ось що. Хвилин за 10 я вже булу на парковці перед терміналом, де, судячі з таблички, винен БУВ Зупинити мій автобус. Рівно о 9.30 під'їхав автобус без будь-яких розпізнавальних знаків, я кинулася до нього, але він став розвертатися, щоб встати на кресленні. Коли він пригальмував вдруге, я підійшла до дверей, але водій байдуже на мене подивився, двері не відкрив і поїхав! Я було вирішила, що це був не той автобус, але через півгодини, так і не дочекавшись іншого, зрозуміла, що, мабуть, в Данії, щоб потрапити в рейсовий автобус, потрібно кидатися йому під колеса. Інформація для тих, хто зважиться повторити мою спробу: атобус № 99 Hirtshals - Skagen (www.rejseplanen.dk).

Абсолютно засмучена, я попленталася на залізничний вокзал, де села на поїзд до Фредериксхавне. На щастя, погода не підвела, а Фредериксхавн виявився дуже милим містом, де приємно прогулятися пішки по центру.

О 16 годині я поїхала на поромі в Гетеборг (stenaline.nl). На поромі є кілька кафе, магазин, буфет «шведський стіл», велика відкрита палуба, де можна погрітися на сонечку. Прибуття в Гетеборг - о 19.15.

Готель в Гетеборзі я вибирала за принципом близькості до зупинок автобуса в аеропорт, так як рейс був дуже ранній. У підсумку зупинилася на Mornington Hotel Stravaganza Goteborg. Готель чудовий - знаходиться в центрі міста, номер затишний, є набір з декількох сортів чаю і кави, чайник і френч-прес, косметика для тіла. Сніданок був включений, але не спробувати через раннього від'їзду.

Витрати: паром Крістіансанд - Хірстхолс - 41 євро (включаючи буфет «шведський стіл»), поїзд Хіртсхолс - Фредериксхавн - 50 данських крон, паром Фредериксхавн - Гетеборг - 19,50 євро, готель - 695 шведських крон.

День десятий. Повернення додому.

День почався дуже рано - о 4 годині ранку, так як в 6 вже відлітав літак. Через велику різницю між рейсами день я провела в Ризі, і пізно ввечері вилетіла додому.

Витрати: автобус в аеропорт - 89 шведських крон, авіаквиток Гетеборг-Рига-Санкт-Петербург - 74 євро.