Прості думки про складні гори

Зустрів сьогодні на просторах інтирнета думку шанованої людини, дуже добре виклав погляд на Гори і нас в них, з яким я не можу не погодитися. Тому що він дуже коротко, ємко і точно пояснив то що я розумів і хотів би викласти, але не міг. В силу свого костноязичія, напевно.
Отже, читайте і вбирає
попередження Евересту
Підкорювач всіх чотирнадцяти восьмитисячників світу, капітан збірної альпіністів Казахстану Максут Жума - про трагедію Непалу і Евересту.
Землетрус в Непалі - трагедія не тільки непальського народу. Я в перші хвилини сприйняв повідомлення так, як якщо б землетрус стався в рідному для мене місці. Втім, воно і є рідне.
Еверест став нижче - як ніби мені сказали, що нижче стало небо. Океани обмельчалі, земля поміняла вісь.
У базовому таборі на Евересті загинуло 50 іноземних альпіністів. Щоб зрозуміти, що таке базовий табір альпіністів, треба уявити собі наметове містечко довжиною в кілометр на висоті 5 000 метрів біля підніжжя льодовиків. Табір розбивається два рази в рік - у весняний предмуссонний період і восени, коли починається другий сезон сходжень. Одночасно там можуть перебувати близько тисячі альпіністів і шерпів. У центрі табору - кухня, місце відпочинку, комунікаційний центр, керівництво шерпів (народність, що живе в Східному Непалі, часто виступають провідниками альпіністів). У момент сходу лавини, вірніше потужного ледопада, що зійшов на табір зі швидкістю 500 кілометрів на годину, нікого з моїх друзів і казахстанських альпіністів там не було. Хоч одне полегшення.
Рок. Над Еверестом навис рок. Другий рік гора нікого на себе не пускає. Все почалося з трагедії, коли льодовий обвал поховав під собою десять шерпів. Шерпи - як один великий казахський рід, в якому є невеликі підроду, але в цілому вони одна згуртована сім'я, і ​​якщо у них трапляється якесь горе, вони переживають його разом. Після загибелі провідників шерпи вирішили бойкотувати сходження. А це вони роблять всю чорну підготовчу роботу, забезпечуючи іноземним альпіністам сходження - обробляють маршрут, знаходять проходи в льодовиках, навішують перила, провешивают мотузки, забивають гаки в скелі. Казахстанських альпіністів теж іноді називають шерпами, так як ми працюємо нарівні з ними.
Трагедія Евересту почалася задовго до землетрусу. Занадто багато жадібних людей зібралося навколо гори, роблять на ній гроші, занадто багато бізнесу. У якийсь момент велику гору перетворили в цирк, в комерційний парк культури і відпочинку. Еверест для деяких став символом престижу, найвищою точкою планети, на яку круто зійти, так само як купити новий «майбах» або останній «феррарі». Все чіткі пацани так роблять! І чіткий пацан платить 40 000 доларів, наймає шерпів-провідників, запасається киснем і піднімається вгору, не володіючи досвідом, елементарними знаннями в альпінізмі і повагою до гори.
Гроші є, значить, готовий до штурму. Але чи вартий ти піднятися?
Для нас Еверест - це святиня. Шановна гора, яка вимагає особливої ​​кодексу честі та поведінки. Школа казахстанського, читай - радянського альпінізму завжди вчила, що якщо хтось терпить лихо, ти повинен допомогти, навіть якщо доведеться пожертвувати власним сходженням. У наші дні люди будуть вмирати, а підкорювачі вершин проходити повз, адже вони заплатили купу грошей і не хочуть нести відповідальність за чуже легковажність і слабку підготовку. Тільки ось в горах чужих не буває. Гори такого не прощають, особливо Еверест.
Колись підйом на Еверест був під забороною, вважалося, що на його вершині живуть боги. Тому до цих пір перед початком кожного сходження альпіністи проходять церемонію пуджи, жертвопринесення. Лама приносить воду, молоко, рис, читає молитву і каже богам: «Ці люди, які йдуть зараз на гору, вони йдуть туди з чистою душею, йдуть не підкорювати вершину, а в гості до неї. Дозволь їм, гора, зійти на вершину і дозволь повернутися назад живими і здоровими. Прости, гора, їм цю зухвалість ».
Такі слова лама говорив і перед нашим сходженням на Еверест. Це було зухвале і важке сходження.
Зазвичай альпіністи роблять до трьох виходів для акліматизації, потім спускаються в зону джунглів для відпочинку і тільки потім йдуть на штурм з киснем. Наше сходження було без кисню. І на вершину ми піднялись з другого разу ...
З моїм партнером Василем Півцовим ми піднялися в передовій базовий табір на висоті 6 тисяч 500 метрів з боку Китаю. На цій висоті організму вже важко; ми акліматизувалися, підготували маршрут, піднялися через північне сідло, переночували. На наступний день піднялися на 7.400 метрів у другий табір, залишили там намет, продукти, провели дві ночівлі. Оскільки був сильний вітер, нам довелося спуститися в табір. Потім погода стабілізувалася, і ми почали сходження. 29 квітня вночі вийшли на штурм, йшли всю ніч. І 30 квітня в 4 годині дня були на вершині Евересту. Все складалося добре, боги, здавалося, виявляли прихильність нам, ми дістали прапори спонсорів, зробили знімки - проте в свій намет у другому таборі спустилися лише 31 числа.
Після підйому стан здоров'я Василя Півцова різко погіршився. Ми не могли продовжити спуск і провели так звану холодну ночівлю. Знайшли порожню намет, яка захищала від вітру, але не від холоду, і просиділи в ній до ранку. У нас не було ні їжі, ні води, ні пальника. Всю ніч ми намагалися привести один одного в почуття, кололи один одному ліки, розтирали руки і ноги, головне було - не замерзнути і не заснути. Так два дня ми виживали без їжі і пиття в страшному холоді, Півцову ставало все гірше, і перспектива не повернутися живими ставала все більш реальною. О третій годині ночі я подав сигнал лиха.
За цим сигналом, як ми дізналися пізніше, до нас на допомогу тут же відправилися два шерпа з киснем для Василя. Але ми не дочекалися їх і на ранок ледь живі почали спуск. Шерпи знайшли нас вже в дорозі. До передового табору ми добралися вже пізно вночі, переночували і на наступний день вирушили в базовий табір, потім ще одна ночівля і - від'їзд в Катманду. Василю терміново необхідно було скинути висоту.
Коли альпініст йде на сходження він втрачає дуже багато рідини через дихання, ми з Василем були повністю зневоднений, у нас пропав голос. Пам'ятаю, коли ми спускалися вниз у другій табір, назустріч нам йшла китайська група з сорока альпіністів. Знесилені, ми стояли на колінах і з простягнутою рукою просили у них пити. З усієї групи зупинився тільки один, він налив нам води, третина кришки від термоса, по ковтку на двох. У нього був маленький термос, скільки було, стільки й зміг пожертвувати. Ми були вдячні за це.
Ми напилися сповна в другому таборі, натопиться снігу на пальнику, зварили і поїли китайської локшини, і сили поступово почали повертатися.
Коли спускаєшся після сходження, емоції на нулі, все вигорає. Ти приходиш спустошений. Ми виконали мрію всього життя - піднялися на Еверест, але у нас не було відчуття задоволення - лише дика втома.
У кожної експедиційної команди в таборі є свій вівтар, де читається пуджа, казахстанці не виняток. Я впав до цього вівтаря і ридав, не знаю скільки часу. Все відчай, страх, усвідомлення, що знаходишся на краю від загибелі, все ті емоції, які стримував, вийшли разом зі сльозами. Після таких сходжень, ночівлі на висоті 8 тисяч 400 метрів майже ніхто не виживає, але ми вижили, ми повернулися.
Розумієте, життя - вона як чашка чаю. Коли ми приїжджаємо на сходження, ця чашка сповнена життя, емоцій, оптимізму, надій. Але коли ти піднімаєшся на межі сил, вона вичерпується, і повертаєшся ти вже порожній, життя залишається зовсім небагато на денці. Якби ми заснули на висоті 8.400 метрів, то випили б життя до кінця і вже не прокинулися. Ми знали це, тому й вижили.
Я був в Непалі десять разів і сподіваюся знову туди повернутися. Є така гіпотеза, що землетруси відбуваються там, де є велике емоційне напруження. Непал вже багато років лихоманить від революцій і страйків, я сам одного разу став свідком таких подій, коли в наш табір приїхали маоїсти і зажадали грошей на революцію. А недавно терористи розстріляли в базовому таборі Нангапарбат в Пакистані десять альпіністів. Альпіністів - найшкідливіших, благородних людей на світі, як ніхто далеких від політики і війни.
Землетрус торкнулося навіть святинь Непалу, зруйновані храми і монастирі, що стояли віками. Хоча Гімалаї дуже старі гори, там немає тектонічного напруги. Цього не повинно було статися ...
Так, може бути, це попередження гори?

Але чи вартий ти піднятися?