Африка від Найробі до Кейптауна за півтора місяці і 1500 доларів

Пояснимо за новини: Дубай випустив туристичний абонемент на 36 годин

Читати

Всім Бухарест: скільки коштує поїздка в Румунію

Як почистити валізу зовні і всередині від чого завгодно

Пояснимо за новини: в Примор'ї можна пожити в тайзі і побачити тигра

Читати

Що робити з новими правилами отримання шенгену

Скільки важить порожній чемодан: позбудься від зайвої ваги легко

В Африку ми вирішили поїхати спонтанно - я і мій товариш до цього виконали знаменитий route 66 через США, і хотіли перетнути наступний континент. Друг почув розповідь мандрівника, який проїхав Африку на джипі, а я напередодні подивився «Останній король Шотландії», і мені дуже сподобалося. Це все, що ми знали про Африку.

планування маршруту

Спочатку ми думали поїхати з Каїра до Кейптауна, але під час підготовки довелося змінити плани. Ми не думали, що Африка така велика. Росія з Калінінграда до Владивостока - це 7500 кілометрів, а Африка від Дакара до Джібуті - 6500, майже стільки ж.

А ще по дорозі був Судан, де йшла війна - і ми вирішили перестрахуватися і стартувати в Найробі.

Ми зрозуміли, що удвох - стрьомно, і почали шукати компанію. Це зараз я розумію, що в східній Африці абсолютно безпечно, а тоді нам так не здавалося. Шукали через соцмережі, але на словах все Лівінгстон, а на ділі ніхто не поїхав. Погодився і не злився тільки один чувак, з яким ми кілька разів перетиналися в курилці. Він взяв з собою друга, і ми вчотирьох сіли планувати. У мене був 1500 баксів, а у деяких учасників - і того менше. Мій товариш працював в одному Купонатор, де платили оклад і відсоток з продажів. Він перестав ходити на роботу, про нього там забули, але оклад він продовжував отримувати, просто не капали відсотки. На ці гроші він і поїхав.

Брали гіди Lonelyplanet по кожній країні і збирали маршрут. Планування у нас було досить безсистемне - накидали в табличку, де будемо ночувати, що приблизно треба подивитися, які кошти пересування. Дивні види транспорту і розкладу шукали на seat61.com . В результаті вийшов такий маршрут:

• Кенія
  • Танзанія
  • Занзібар
  • Замбія
  • Зімбабве
  • Свазіленд
  • Лесото
  • ПАР

Ми поїхали на півтора місяця, на кожен день був гнучкий графік справ і переміщень. Дивно, але ми жодного разу не відхилилися від маршруту з вини місцевої недолугості, тільки за власною ініціативою.

Підготовка: візи, щеплення і збори

Теоретично, у всіх цих країнах можна отримати візу по прильоту. Але всюди йшлося про аеропорти, а про сухопутні кордони ми нічого не зрозуміли. Так що про всяк випадок ми отримали візи до Кенії, Танзанії, Замбії, Зімбабве і ПАР (тепер візу в ПАР, до речі, скасували). Всі вони робляться в консульствах в Москві за 1-2 дня.

Найсмішніша історія була з візою в Зімбабве: ми відправили одного з учасників з паспортами, він прийшов за адресою з інтернету, а там особняк, майорить прапор Зімбабве і стоїть охоронець. На питання, де тут посольство, відповідає, немає його тут! Виявилося, вони цей особняк чи здали, то чи у них скінчилися гроші, і посольство Зімбабве з'їхало. А прапор залишився, і його охороняти належить за якимось дипломатичним домовленостями. Візу нам в підсумку ставили в якійсь квартирі на Жовтневій.

Зробили обов'язковий комплекс щеплень: від гепатиту А, тифу, жовтої лихоманки. Купили і почали пити засіб від малярії, але швидко закинули цю справу, бо не побачили в ньому користі.

Пакували ми без нічого, можливості брати багато багажу не було. Я взяв намет (цього можна було не робити), мінімальний набір одягу всіх сортів (шорти, джинси, плавки), кросівки, стару кнопкову мобілку і дідів тільник для підйому на Кіліманджаро. Щоб не нудьгувати в довгих переїздах, завантажили на дешевенький нетбук старовинний Heroes of Might and Magic III.

Кенія: масаї і сафарі

Перше враження від Найробі - це Матата, головний місцевий транспорт (маршрутка, зроблена з TOYOTA Hiace). Назва моделі точно описує емоції від кількості що містяться в неї людей.

Дороги тут огидні, маршрутки їдуть навантажені під саму ризику, всередині прикрашені неоновою підсвіткою. Їдеш в такий під звуки кенійського репу упереміж з національними наспівами, весь в неоновому моргання, як на кислотної вечірці. Одна Матата обслуговується двома мататчікамі. Водій вічне під миром (це така місцева трава з легким галлюциногенним ефектом, від неї ще зуби зеленіють). Якщо ти не під нею, то ти до Найробійських трафіку не готовий. А другий мататчік - зазивала. Двері Матата не закривається ніколи - мататчік висить на ній, начитуючи з космічною швидкістю бадьорий репчак, яким заманює до себе перехожих.

Сам Найробі на 80% складається з реально стремних нетрів. Але Африка взагалі не про міста, тут півтора красивих мегаполісу: Кейптаун і половина Стоунтауне на Занзібарі. Решта - різного ступеня бардак, а ось природа - фантастична, за нею і їхали.

Звичайно, головне в Кенії - сафарі і масаї. Ми планували брати власну машину, але від людей в хостелі дізналися, що це дебільна ідея. Дозвіл на відвідування національного парку отримати складно, дороги погані, а ще треба знати, де знаходяться звірі - водії це з'ясовують по рації, а без рації і без суахілі - не варіант. У підсумку ми знайшли на ринку хлопця, який погодився все показати на своїй тачці.

Цей хлопець з ринку обіцяв показати всю Кенію, і не підкачав. З ним ми поїхали на п'ять днів по маршруту Масаї-Мара, Серенгеті, озера Накуру і Наіваші, плюс дрібні сусідні міста. Так ми побували в місті Нарок, наприклад, - зовсім якесь днище без доріг і цивілізації.

Масаї ходять в ковдрах типу попони, пошитих насправді в Китаї, і демонстративно п'ють кров. Взагалі, дуже очевидно, що вони давно торгують своєю самобутністю - віддає показухою. Але подивитися все одно цікаво. Вразило те, що вони все дуже високі і довгоногі - під два метри. Коли масай йде, за ним треба бігти, щоб встигати. Живуть вони в саманних хатинах (тобто, зроблених з суміші соломи та фекалій), які традиційно будують жінки. Димоходу всередині немає: як вони не задихаються від чадного газу - не знаю. Екскурсію нам зробив місцевий за тендоллар. Ночували тут же, в наметовому таборі.

Масаї-Мара

Масаї-Мара знаходиться на кордоні парку Серенгеті, так що далі рушили на сафарі. Тут теж в головній ролі TOYOTA Hiace, тільки з дахом, що піднімається: вітерець обдуває, звірина скаче, приємно. Треба зауважити, що в сезон міграції в Масаї-Мара величезний натовп, і якогось відчуття унікальності немає. Реально круто, кажуть, в Ботсвані, але там одна ніч обійдеться в 1500 доларів. З чуток, варто того, але варіанти спробувати у нас не було.

Найчастіше в об'єктив потрапляють антилопи гну. Спочатку знімаєш кожну в шістнадцяти ракурсах. Через кілька годин перестаєш реагувати на них і на зебр (їх нам теж підвернулася чимало). На третій день за фотоапарат берешся тільки тоді, коли лев візьметься сношать жирафа прямо на капоті. Пумби дуже небезпечні і дуже дурні. Гепарди кльові. Взагалі, за три дня тварин можна надивитися на все життя. Але ми потім ще поїхали на озера Накуру і Наіваші: там подивилися на бегемотів (найстрашніша животина) і на чепурні види рожевих фламінго на гладі води.

Після такої активної тижні нам потрібно було відпочити, так що ми відправилися на узбережжі в Мтвапу - невелике село на океані біля Момбаси. Добиралися на старому англійському колоніальному поїзді Найробі-Момбаса, а звідти до Мтвапи на Матата. У Мтвапе все досить дике, ми випадково оселилися в бандитському малиннику. Запам'ятався випадок в місцевому ресторані: я замовив восьминога, минуло півгодини, нічого немає. Де, питаю, мій октопус? «Поле-поле!», Каже офіціантка, - це значить повільно, мовляв, куди ти поспішаєш, мзунгу. Ще через півгодини покликом її в люті, а вона показує мені човен. Там, мовляв, твій октопус. Тобто вони реально попливли моє замовлення виловлювати. Було, до речі, дико смачно.

Откіснув на узбережжі, ми через Момбаси поїхали на автобусі в Моши. Це один з пунктів, звідки можна піднятися на Кіліманджаро.

Танзанія: Кіліманджаро і Занзібар

Ми вирішили заощадити на Кілі. Вхід в національний парк коштував близько 500 доларів, а це майже половина моєї подорожі. Решта - вартість супроводжуючого і іншого, залежить від кількості днів. Ми жорстко торгувалися. Нормальний маршрут - 5 + 1 (5 днів вгору і 1 день спуск). Виторгувати на 3 + 1. Я мало не помер.

Треба розуміти кілька речей: по-перше, кожен третій до самої вершини не доходить через гірської хвороби (у нас з чотирьох один не дійшов). По-друге, ти просто йдеш, дертися на Кілі не потрібно. По-третє, важливо правильно дихати носом, йти швидше, ніж можеш дихати, не можна. Ще в хмарі дуже холодно, холодніше, ніж на вершині (через вологість). У нас було бонусне випробування: хтось із групи попив води з пляшки після того, як пообідав курочкою, через що вся вода в якийсь момент стала зі смаком кури. Ми називали це «курячий сік». Більше пити було нічого, а пити було треба. У поєднанні з «горняшка» все ми зустрічали останню ніч перед підйомом під зоряним небом Танзанії, страждаючи від розладу шлунка. Але коли на світанку я добрався на вершину, з насолодою закурив. Але вид зверху не можна назвати фантастичним. Сам факт, що ти дійшов, крутіше, ніж вид.

Після підйому на Кілі знову потрібна була перезавантаження, і ми на катамарані вирушили на Занзібар. Ми ніяк не могли знайти проживання на острові, сиділи в нашому хостелі, думали, що робити. І тут побачили під склом рекламку: телефонуй сюди за впискою на Занзібарі. Ми подзвонили і зняли собі білокам'яної віллу, яка спускалася прямо до океану за 200 доларів на тиждень.

Стонтаун виробляє розкішне враження, колоритне місто і неймовірні різьблені двері - після убогості більшості африканських поселень це приголомшує. Занзібар - це рай на Землі, прозорий океан, білий пісок. Ми взяли два мопеда і їздили на них до нічних прилавків з шашличками з морських гадів, їх ми уминали на місці і забирали з собою на віллу. Ще до мене намагалися причепитися за те, що я курив днем ​​в Рамадан. Мало не побилися.

На Занзіке ми купалися і їли морепродукти, спали на віллі під відкритим небом. Намагалися купити пива, нам порадили спеціальну жінку в спеціальній селі, до якої треба було їхати кілька годин, питати на поворотах як її знайти, звіряти координати - справжній квест. Вдалося купити у неї 2 ящика пива.

Замбія і Зімбабве

Відпочивши на острові тиждень, через Дар-ес-Салам ми вирушили на водоспад Вікторія в Замбію. Але чомусь ми вирішили, що треба заїхати в столицю, Лусаку, а туди шлях лежав через Капірі-Мпоші. Про нього ми прочитали в Lonelyplanet наступне: «по можливості уникайте Капірі-Мпоші». Але не послухалися. Сіли на поїзд Тазара (Tanzania Zambia Railway), з яким пов'язана смішна історія.

Цю залізницю будували китайці з якоїсь концесії ще в 70-х, щоб по ній возити копалини в Дар-ес-Салам і звідти вантажити в Китай. Китайці почали будувати, але місцеві не дотримали своїх зобов'язань - чи то скінчилися гроші, то чи все вкрали. У якийсь момент китайці сказали - якщо зараз не заплатите, ми кидаємо будівництво. Місцеві знизали плечима - оці, мафренда! Грошей немає. Так що залізниця закінчується в Капірі-Мпоші, загубленому населеному пункті посеред глухомані.

На крихітному полустанку сотні Матата чекають, щоб по прерії без доріг довезти тебе від станції в Лусаку. Їхали ми на поїзді дві доби з купою зупинок. Іноді просто зупиняєшся посеред прерії і стоїш. Їли в вагоні-ресторані, де стоять клітки з живими курками, яких вони і готують. До речі, дуже смачно.

З Лусакі (в яку можна було і не їхати) ми вирушили на водоспад Вікторія. Подивилися спочатку загальні чепурні види, а потім вирушили вбрід через Замбезі, щоб підійти до самого обриву. Течія швидка, камені слизькі, пиляти годину. Як ми там не втопили камери і ноутбук - невідомо. Але видовище відкривається дійсно гарне. Викупалися в купелі диявола, звичайно. Потім ще спустилися на рафті по річці Замбезі, це 16 порогів. Тут нам зустрілися випускники Харківського танкового училища, п'ятдесятилітні замбійці з хорошим російським. Біля водоспаду знаходиться міст, який з'єднує Замбію і Зімбабве, так що ми перейшли на іншу сторону і поїздом вирішили їхати на Булавайо.

Але з'ясувалося, що всі квитки комфортного класу викупили китайці, а економа - місцеві, і нам довелося вибрати автобус. Автобус відправлявся опівночі, на годиннику було вісім вечора, і я вбився з місцевими коньягі - це щось типу джина. Опівночі я був уже дуже п'яний. Виявилося, що поки ми пили, у автобуса вкрали двигун, тому доведеться чекати інший автобус. Він приїхав годині о третій ночі, тільки не автобус, а Матата рази в два менше. У підсумку я їхав з козою на плечі, куркою під ногами і адові похміллям до самого Булавайо годин дванадцять. Звідти шлях лежав на кордон з ПАР, до річки Лімпопо.

ПАР, Свазіленд і Лесото

У ПАР ми вже взяли напрокат тачку і їздили на ній. До цього моменту гроші почали закінчуватися, і я був змушений відмовитися від деяких задоволень. Так що ми багато переїжджали з місця на місце і милувалися видами. Деякі види були відзначені табличками «не зупиняйтеся - висока злочинність». Це сильно відрізняє ПАР від попередньої Африки.

Почали ми з Йоганнесбурга - і це днище. Тут міг би бути ідеальний місто: круглий рік тепло - живи і насолоджуйся, але вийшло сумно. Через відсутність рельєфу у міста немає ні виду, ні перспективи, тільки дешеві малоповерхові коробочки для місцевих. Спочатку Йозі виріс на місці містечок для шахтарів, сліпих в міській масив (цим він схожий на Лос-Анджелес). За часів апартеїду сюди настромлювали хмарочосів і намагалися розвивати бізнес. А потім це картонне благополуччя розвалилося, і хмарочоси стоять тепер занедбані - то ще видовище. Багаті живуть в окремих резерваціях, обгороджених парканами під напругою. Переміщатися можна тільки на машині.

У пошуках вражень з'їздили в Драконові гори, вони красиві. Потім вирішили накрутити лічильник відвіданих країн і вирушили в Свазіленд і Лесото. Справедливості заради, нічого окремо вартого уваги там немає, але коли ще ми рвонемо в Свазіленд і Лесото? У Свазі можна було потрапити з візою ПАР, а ось в Лесото треба було отримувати візу в консульстві в Преторії. Але ми про це не знали.

Ми просто приїхали на кордон в горах, де нам розповіли про необхідність візи. Звичайно, ми вирішили, що нас намагаються розвести на черговий лохотрон. Відправили одного парламентера (самого прискіпливого з нашої компанії) домовлятися на візу за 20 доларів на машину. Він вийшов з переговорів через годину і дуже сумний: домовилися по 20 доларів за людину. Ми тоді багато йому сказали про його невмінні торгуватися, а коли знайшовся інтернет, виявилося, що віза на людину коштує дорожче.

Наступним нашим пунктом був Іст-Лондон, там ми спробували сендбордінг на узбережжі - коли скачуєшся на дошці по дюні, як на сноуборді. Але насправді немає: нормально можна їхати тільки вниз, кантом дошки працювати не вийде. Подивилися Елізабет-Сіті, а потім в місті Германус поїхали на страусину ферму кататися на страусів. Страуси тупі. Обсяг очі у них більше обсягу мозку. Зате вони небезпечні і злі, а ще некеровані, біжать в довільному напрямку. Я осідлав страусихи - тепер в резюме, в розділі хобі вказую «кататися на страусів».

Проїхалися по Garden Route: це 300 кілометрів красивого південного узбережжя Африки. Гори, океан, природа - дуже мальовничо. А ще стрибнули на банджі з мосту Міст Блукренс - це найвищий банджі-стрибок в світі, 216 метрів. Мені на нього не вистачило грошей, але друзі сказали, що встигли переосмислити життя - швидкість на піку там 160 кілометрів.

Останнім пунктом на карті став Кейптаун і Мис Доброї Надії. Це було дуже круто, тому що це найкраща частина ПАР. Сам місто неймовірно красивий з купою струнких колоніальних будівель, зі старим центром і портом. Гористий рельєф створює перспективу - можна навіть піднятися на канатці і подивитися види. Внизу плескає океан уздовж відмінних пляжів. У порту в колишніх складах справжня джентрифікації, відмінні ресторани і двіжуха. А ще обладнаний музей сучасного мистецтва в колишньому елеваторі для зберігання зерна, його будівля - саме по собі експонат. Коротше, Кейп - це ідеальне місто, перлина Африки.

Після нього залишався тільки Мис Доброї Надії. По дорозі заїхали в заповідник пінгвінів (і вони дуже милі), а на самому мисі купа капских даманов, і вони ще миліше. Капській даман - це маленький волохатий звірок типу борсука або єнота, але чомусь при цьому найближчий родич слона. Мис Доброї Надії теж не підкачав - справжній край світу, і усвідомити, що ти півтора місяці їхав сюди від самого екватора було дуже круто.

Що я зрозумів

За ці півтора місяці ми багато дізналися про Африку і про себе. Новоявлений афрофутурізм - це утопія, звичайно. Цей континент про природу, а не про міста. Зате тут багато речей, які зовсім інакше влаштовані. Зрозуміло, що глобалізація скоро все це зжере, але поки вони інші. А ще скрізь, крім ПАР, дуже безпечно. Більшість африканців страшні роздовбали, але дуже веселі і доброзичливі. Так що приїжджай, майфренда, тобі сподобається.