Сплав по річці Уфа - розповідь і відгук на сайті СВ-Астур про сплаві і водному поході по річці Уфа в Башкирії на Уралі

1. Сплав по річці Уфа Ліс упав. Дерева лежали вершинами до річки, засіявши весь схил від самого гребеня...
  2. Похід по Криму - 22 маршрут
  3. Маршрути: гори - море

Сплав по річці Уфа

Ліс упав. Дерева лежали вершинами до річки, засіявши весь схил від самого гребеня до води. На думку приходив то Тунгуський метеорит, то горезвісна тарілка прибульців. Було очевидно, що в гребінь хребта щось врізалося, а ліс поклала вибухова хвиля. Я, не вагаючись, кинув свою байдарку напризволяще і, захопивши фотоапарат і аптечку, кинувся крізь цей бурелом наверх, де, як мені здалося, ще диміла воронка. Йшов дев'ятий день моєї подорожі по р. Уфі ...

Туристи з інших міст, яких я зустрічав в походах, нерідко запитували, що ж являє собою річка Уфа? До 90-го року я тільки знизував плечима: все життя жив у цієї річки, пив з неї воду, знав, що це правий і найбільший приплив р. Білій, що протягом в Уфі сильне, а вода завжди холодна. От і все. Після того, як я пройшов Уфу на своїй старенькій одномісній байдарці від верхів'їв до гирла, я можу дещо розповісти.

Саме, мабуть, цікаве те, що це єдина річка на Уралі, на якій я не зустрів жодного туриста. Справді - жодного протягом двох тижнів протягом усіх 875 км! Строго кажучи, яку можна подолати за 142 ходових години, а вже на скільки днів розтягнути цей годинник - справа хазяйська. Я розділив маршрут по річці на три частини і пройшов їх за два походу. (Нехай вас не бентежить, що мої записи не настільки свіжі. За останні 100 років ніхто не спромігся до ладу розповісти про р. Уфі, і я просто намагаюся заповнити прогалину.)

Уфімку - Караідель (625 км).

Приїхавши з Уфи на поїзді до Челябінська (автовокзал тут суміщений з ж.-д. вокзалом, що дуже зручно), пересів в автобус до Верхнього Уфалея, звідти на інший - в Нижній Уфалей. Цей автобус проїжджає ще далі - прямо до берега р. Уфи, в сел. Уфімку (180 км від Челябінська). Селище це знаменитий тим, що свого часу від нього сплавляли баржі з залізом. Колись всюдисущі пугачовці спалили селище дотла. Зараз це середньої величини село, але продмаг в ньому не гірше челябінських магазинів.

Річка Уфа починається в невеликому озері в 6 км на північний захід від м Карабаш і до сел. Уфімку встигає пробігти близько 60 км. Опинившись на березі Уфи 30 травня, я побачив річечку шириною метрів 20. Від пос. Уфімку до водосховища - 4,5 години ходу. На цій ділянці річки привертають увагу мальовничі, хоча і невисокі, скелі (наприклад, Козел-камінь на 17-му км шляху). На Середньому Уралі немає таких високих скель, як на Південному, але в більш стриманих пейзажах є своя принадність. До того ж по берегах ще щосили цвіла черемха і над водою стелився її запаморочливий аромат.

Нязепетровськ водосховище зустріло мене сильним вітром і крутий хвилею. Я заночував на лівому березі, сподіваючись, що до ранку вітер вщухне. Але він тільки посилився. Ймовірно, сила вітру була 4 бали за шкалою Бофорта - і прямо в лоб. Гребені хвиль закручувалося в білі баранці. Я злітав на хвилю під кутом 45 грд., Встигав зробити два гребка по її схилу, потім "падав" вниз - і все повторювалося спочатку. Приймати хвилю в лоб було гірше - вона докочуватися до кокпіта. Сховатися під берегом було неможливо: там або стирчали затоплені дерева, або берег був плоский і біля нього танцювали колоди.

Коли я вимотує і переставав гребти, мене тут же починало зносити назад. Такий свистопляски я ще не бачив. Однак через 8 годин (це на 30-му км шляху) я все-таки дійшов до греблі, хоча і виснажився до межі. Всім, кому не до душі такі поєдинки, можна порадити їхати з Челябінська прямо в Нязепетровск. Обнос греблі по лівому березі займає близько години. Річка у міста ділиться на безліч дуже дрібних рукавів, в одному з яких я сів на мілину.

Подальше моє плавання проходило без особливих проблем і вітер вже не турбував. Треба сказати, Уфа - підходяща річка для тривалого відпочинку сім'єю. Тут є де порибалити, покупатися і вдосталь поховати. Моє ж плавання складалося майже повністю з веслування, тому що я проходив річку в своїй улюбленій манері - пропливав не менше 60 км в день.

Після водосховища села зустрічаються часто - через кожні 3-4 години або 20 км: на 107 км - Гола Гора, 124 км - Білявка, 148 км - Перевіз. На 157 км є скеля Тимофєєв Камінь. Перебіг тут досить сильне і в голову приходить думка, що про такі камені могли вщент розбиватися баржі з залізом. Уфа майже на всьому протязі зберігає характер гірської річки.

181-й км. На правому березі велике село Шемаха. Кажуть, десь поруч є печери. Ймовірно, саме звідси родом Шемаханська цариця. На березі два дуже потрібних туристу магазину: "Будівельні матеріали" і "Книги". Полки останнього ломилися під томиками Франческо Петрарки: народ окультурюватися не хотів і наполегливо тягнувся в інший магазин - за горілкою. Мені потрібен був хліб, і одна перехожа бабуся люб'язно поступилася мені буханку. З хлібом і чтивом я повеселішав, і нудний дрібний дощик став дарма.

До вечора 2 червня приплив до міста Михайлівській. Це вже Свердловська область і звідси до Єкатеринбурга ходить автобус (приблизно 150 км). Біля міста був низький дерев'яний пішохідний міст. Перед ним до самої води звисав сталевий трос. Довелося проводити байдарку у самого берега, а під мостом по достатньому сильному течією пропливати, пригнувшись до деки. На жаль, фабрики міста сильно забруднюють річку (рибалки скаржилися мені на це ще за 30 км до міста). За Михайлівському почалися змішані ялицево-березові ліси. Лівий берег високий, праворуч на віддалі видно гори.

На ночівлю я вставав зазвичай пізно ввечері, вже в сутінках, вибираючи безлюдні місця. 3 червня я вчинив так само. Коли вже стояла палатка і в казанку закипав чайок, з темряви до багаття підійшли четверо з собакою, явно не танкісти. В руці у одного з них блиснув сокиру. Звичайно, кулаки і сокиру - добре, але краще дипломатія: я просто привітався з ними і запросив попити зі мною чаю. Це були хлопці з села Курки. Один з них явно наражався на сварку, але інші його не підтримали.

На другий день рано вранці, проходячи повз, вони залишили мені відро картоплі, буханку хліба і рибу, хоча я їх і не просив про це. У піднесеному настрої я неймовірно швидко дійшов до р Красноуфімська (160 км від Михайловська і 360 км від старту), де опинився вже 4-го ввечері. У цьому місті багато будинків дійсно червоного кольору і велика кількість будівель старої споруди.

Від Красноуфімська Уфа круто повертає на південь, і починається Уфимське плато. Це місця рідкісної краси: по сторонам гори, вкриті смереково-смерековими лісами з домішкою берези, і біла піна черемхи на берегах. Повітря перетворилося в міцний ялицево-черёмуховий екстракт. Цікаве місце знаходиться після сел. Сарана, де Уфа робить величезну петлю. Там здається, що річка тече в гору і ніби зупиняється, але незабаром знову різко змінює напрямок з північного сходу на південь - і знову з'являються швидка течія і перекати, а по берегах суцільні ялини і сосни.

6 червня дійшов до кордону Башкирії. Увечері минув гирло лівої притоки - річки Ай. Проплив села Сарга, Заимка. За дер. Матавла важко знайти місце для стоянки: зліва тягнуться скелі, а справа - піщаний берег з сильним ухилом до води і високий глиняний крутояр. Зрештою довелося на цей укіс забратися і затягнути туди байдарку.

І ось 7 червня побачив впав ліс. (До нього пройшов дер. Озерки, потім лазив по осипам - збирав скам'янілі черепашки.) Ліс лежав на досить великій ділянці, приблизно 200 х 500 м. Дерева були вирвані з коренем, і на березах ще не встигла пожухнуть листя. По боках цієї ділянки ліс стояв як ні в чому не бувало. Продираючись крізь бурелом, я мимохідь помічав, що де-не-де кора на деревах немов обвуглилася, і це тільки підстьобувало цікавість.

Ялина - порода дійсно ветровального, але в даному випадку тут була якась незрозуміла примха вітру: вниз по схилу він дути ніяк не міг. На жаль, скільки я ні лазив, виявити нічого не вдалося. Зробивши кілька знімків, спустився вниз. Сім років по тому я знову опинився на тому ж місці. Загадковий схил поступово заростає молодими деревами.

До вечора того дня дійшов до дер. Нижній Суян, де вже відчувається підпір Павловського водосховища. Там мене застав дощ. 8 червня був 10-й і останній день походу. Поки плив до Караідель, мене сильно вимотала негода.

Знову був сильний зустрічний вітер. Кілька разів хвилі просто викидали мене на берег. Як взятої вершині радів кожному селі. Їх було на шляху чотири: Муллакаево, Уразбахти, Буллази, Новосілка. Сел. Караідель я вже згадував у своїх розповідях про річках Ай і Юрюзань (див. "ВВ" N ...) Додам тільки, що з них можна не тільки три рази в день виїхати, але і стільки ж раз повернутися назад. Їдучи на автобусі до Уфи, я дуже хотів повернутися в Караідель. Вдалося це лише 21 вересня того ж року.

Караідель - Павлівка (90 км).

На проходження Павловського водосховища, або просто Павлівки, буде потрібно 2,5 дня (21,5 ч "чистого" часу на веслах). 4 години автобусі від Уфи - і я знову в Караідель. Павлівки називають ще Башкирської Ріцей. Ймовірно, схожість надають зарослі смереками хребти, які в погожий день відображаються в дзеркальній поверхні водосховища. На Павлівці немає великих промислових об'єктів, і народ любить відпочивати на її берегах і хвилях. Безліч рибалок з'їжджаються сюди влітку, щоб годинами стирчати в гумових човнах посеред водойми в очікуванні клювання. Восени берега нашої "Ріци" порожніють. Лежачи в наметі, ловиш себе на думці, що не чути ні комарів, ні мух, ні птахів.

Лише зрідка десь поруч гаркне ворона, і знову тільки тихе хлюпання хвилі порушує тишу. Осіння, в золотом убранні Павлівка - місце, скоріше, для "ліриків", ніж для "фізиків". Півтора дня я йшов при повному штилі, гарцюючи посеред водойми один, як перст. І один день повз уздовж берега, що заливається дощем з вітром. Повторилися Нязепетровськ страждання. Хвилі і вітер викидали мене на берег, і один затоку довелося навіть обходити по суші. У дер. Атамановки мені зустрівся мужик на моторному човні.

Дізнавшись, що я так відпочиваю, він, вчепившись в фальшборт, тільки повторював: "Я тебе не розумію. Ти що, хворий?" На дні його плоскодонки плавала розпочата пляшка самогону. Поблизу Атамановки воював і був розбитий регулярними військами Салават Юлаєв. У селах тут є свої пекарні, де печуть смачний хліб, тут можна купити мед, яйця, молоко, масло. Від Павлівки можна виїхати в Уфу на автобусі або на "Зорі", але можна обнести греблю по лівому березі і йти далі.

Павлівка - Уфа (160 км).

Якщо "Зоря" пролітає відстань до Уфи за 5 годин, то на веслах ви пройдете його мінімум за 22 ходових години (2,5 дня). Це ділянка активного судноплавства на річці. Тут бувають сильні тумани. Одного разу я в тумані наткнувся на берег. Іншим разом, побачивши попереду сіра пляма, прийняв його за острів і лише за 15 м зрозумів, що це землечерпалка. Річка Уфа і тут собі не зраджує: течія швидка, і перекати відчуваються. Є, правда, і така небезпека, як річкові хулігани. Я зустрівся з одним таким вже на підході до Уфі у сел. Шакша.

Той, хто йде назустріч буксир раптом змінив курс і пішов на мене. Було нерозумно намагатися від нього вислизнути, тим більше я вже порядком втомився. Я сподівався, що керуючий буксиром людина не зовсім з глузду з'їхав, і вирішив не метушитися. Судно швидко наближалося і згорнуло тільки метрів за 20, піднявши величезну хвилю. Я встиг повернутися до неї носом, але все-таки отримав в кокпіт з піввідра води.

На цій ділянці річки цікаво відвідати в 10 км від Павлівки Червоний Ключ - потужне джерело, який знаходиться поруч із селищем того ж назви. Джерело унікальний тим, що є одним з найбільших в світі по викиду води. Кожну секунду він виносить з водою більше 1 кг вапняку (або майже 100 т на добу). І утворює два невеликих озера глибиною 38 і 20 м, вода в яких крижана і чиста, як сльоза.

До революції ключ називався Білим, але прийшли "червоні" ... Подорож можна закінчити в Шакша (це вже район Уфи, станція недалеко - на лівому березі), але можна своїм ходом дійти до ж.-д. вокзалу. Для цього треба увійти в р. Білу і пройти по ній 20 км до вокзалу, який добре видно з води. Така річка Уфа

Стаття опублікована в газеті «Вільний вітер», на нашому сайті публікується з дозволу редакції. Сайт газети http://veter.turizm.ru/

Сплави по річках на Уралі і в Росії

Назад в розділ

Легендарна Тридцятка, маршрут

Через гори до моря з легким рюкзаком. Маршрут 30 проходить через знаменитий Фішт - це один з найграндіозніших і значущих пам'яток природи Росії, найближчі до Москви високі гори. Туристи нічого проходять всі ландшафтні та кліматичні зони країни від передгір'їв до субтропіків, ночівлі в притулках.

Похід по Криму - 22 маршрут

З Бахчисарая в Ялту - такої щільності туристичних об'єктів, як в Бахчисарайському районі, немає ніде в світі! Вас чекають гори і море, рідкісні ландшафти і печерні міста, озера і водоспади, таємниці природи і загадки історії, відкриття і дух пригод ... Гірський туризм тут зовсім не складний, але будь-яка стежка дивує.

Гірський туризм тут зовсім не складний, але будь-яка стежка дивує

Маршрути: гори - море

Адигеї, Крим. Вас чекають гори, водоспади, різнотрав'я альпійських лугів, цілюще гірське повітря, абсолютна тиша, снежники в середині літа, дзюрчання гірських струмків і річок, приголомшливі ландшафти, пісні біля вогнищ, дух романтики і пригод, вітер свободи! А в кінці маршруту ласкаві хвилі Чорного моря.